Festivalen South By Southwest i Texas är exempellöst intressant för en contentbyrå. Här förklarar vi varför.

South By Southwest-festivalen i Austin är världens mest spännande branschevent – oavsett vilken kreativ bransch du är i. Ett vildvuxet unikum i en eventvärld där nischade tematiseringar är legio. Där andra branschevents bygger på affärsparametrar och målgruppskalkyler har South By Southwest blivit en vinnare genom att vägra begränsa sig.

South By Southwest startades 1987 som en musikfestival, och har fortfarande ett av världens mest spännande musikutbud. Men samtidigt kan du här uppleva fler spännande seminarier och föredrag än på ett helt kalenderår av TED Talks – inom alla kultursfärer och alla kreativa branscher, inte minst när det är design-, tech- och content-orienterat, och kanske i synnerhet när det också är visionärt idébaserat; politiskt, problematiserande, framtidsspanande.

En tänkande, diskuterande och forskande festival
Men South By Southwest är också något mycket mer än bara summan av de här beståndsdelarna. Kanske kan detta ses tydligast i det faktum att festivalveckan inte bara lockar talangscouter, artistbokare, filmproducenter, tv-utvecklare, it-entreprenörer, webbutvecklare och alla andra upptänkliga produktiva skrån inom den kreativa, affärsinriktade samtidskulturen och mediavärlden. Hit lockas också, sedan decennier, sociologer och antropologer, mediaforskare och arkitekter. South By Southwest är en tänkande, diskuterande, forskande festival. Kanske helt enkelt för att Austin är en urstark, men också ovanligt demografiskt ung, universtitetsstad, och Texas en delstat byggd på hybridkultur.

Melinda Gates talar på Interactive Keynote under SXSW på Austin Convention Center, 11 mars 2018 i Texas. Foto: Dave Pedley/Getty Images.

Det mänskliga mötet i fokus
Det som alltid får mest fokus på South By Southwest är att själva glidningen – från det gamla till det nya; över kanal- och kulturgränserna. Det som alltid inträffar här är korsbefruktningar. Det mänskliga mötet här betyder helt enkelt mer, och ger mer, än på andra events. Och det som främst skärskådas är förändringar. När South By Southwest fortfarande var en renodlad musikfestival var det självklart att det var just här det digitala paradigmskiftet i musikbranschen först förutspåddes och avtäcktes. I början av 2000-talet var det här konturerna av det nya medielandskapet först kunde skönjas.

Jake Tapper och Bernie Sanders på South by Southwest Conference. Foto: Judy Won.

Därför är Make Your Mark där
Det är också därför South By Southwest är så exempellöst intressant för en contentbyrå. För vilka står inför nästa fantastiska möjlighet, och skälvande osäkerhet, som kommunikationsbranschen? Var har möjligheterna aldrig varit större, och utmaningarna aldrig svårare, än för den som vill nå igenom bruset och nå fram med just sitt budskap? De digitala verktygen är oändliga, mötesplatserna likaså. När allt förändras är just själva förändringen det enda fasta. Vad betyder det för dig som jobbar med kommunikation, journalistik eller media? Det vet vi inte, men det ska vi ta reda på. Därför kommer Make Your Mark att närvara på South By Soutwest. När förändringen är konstant gäller det att följa den på nära håll.

Läs mer om festivalen South by Southwest här.