I tider av klimatkriser, global uppvärmning och en minst sagt ansträngd situation för den biologiska mångfalden är det tryggt med en aktör som Naturvårdsverket som har överblick över hur miljön mår och hur miljöarbetet går, och helt enkelt ansvarar för en god livsmiljö tillsammans med andra.
Tillsammans med Naturvårdsverket jobbar Make Your Mark med att lyfta deras breda och viktiga arbete genom allt från konceptuell kommunikation kring större kampanjer till den breda allmänheten, till riktad kommunikation mot sakkunniga experter inom Naturvårdsverkets samtliga sakområden.
Naturvårdsverket
Konceptuell kommunikation
Sociala medier
Utställningar
Vi fick i uppdrag att skapa en pilotutställning för att informera om invasiva främmande arter, ett av de största hoten mot biologisk mångfald. Utställningen skulle visas på naturum Kosterhavet och naturum Kullaberg med förhoppningen om att kunna skala upp utställningen och erbjuda den till Sveriges samtliga 32 naturum framöver.
Lösningen blev utställningen ”Våra ovälkomna gäster”. Där fick arterna personligheter, lite kaxiga och med en humoristisk ton, utan att tumma på kunskapsdelning. Med hjälp av en kollagekonstnär integrerade vi befintliga artillustrationer i utställningens manér. Budskapet är att tillsammans ”tar vi hand om” de ovälkomna gästerna, för att bli av med dem och på så vis förebygga spridningen – för att bevara en artrik miljö.
Utställningen nådde ungefär 80 000 besökare och det goda resultatet gör att utställningen kommer att erbjudas till Sveriges alla naturum.
Varje år den 5 juni står ett nytt land värd för Världsmiljödagen (World Environment Day), som instiftades på FN:s miljökonferens i Stockholm 1972. Det är en global kampanj med syfte att öka kunskapen om, och mobilisera handlingskraft inom, olika miljöfrågor.
Vi fick i uppdrag av Naturvårdsverket att utveckla ett övergripande kreativt koncept för köpta och egna kanaler, på årets tema Only One Earth. Med särskilt fokus på målgruppen 16-25 år ville vi visa hur vi alla kan engagera oss i klimatfrågan på olika sätt. Känslan skulle vara hopp och möjligheter för att inte spä på en utbredda klimatångest som många unga känner. Resultatet blev kampanjen “Vad gör du 5 juni?”.
Så många aktiviteter anordnades av organisationer och företag på Världsmiljödagen
Så många kände till Världsmiljödagen efter kampanjen. Det är över målet på 25%
Så många svenskar nåddes av kampanjen i sociala medier