Region i expansion

En av Sveriges största regioner till ytan är också en av landets minsta sett till antalet anställda. Med 4000 medarbetare som jobbar inom bland annat sjukvård, kultur, regional utveckling och kollektivtrafik är Region Jämtland Härjedalen en expansiv region med ett varumärke som många, både inom och utanför regionen, har en relation till.

Make Your Mark jobbar med allt från att utveckla kommunikationskoncept och kampanjer mot såväl regionens invånare som dess medarbetare, till att medieträna regionens chefer och bistå med strategisk kommunikations rådgivning.

Kund

Region Jämtland Härjedalen

Omfattning

Sociala medier
Strategi
Medieträning

Kampanj för HPV-vaccinering

Sveriges regioner tillsammans med Karolinska Institutet genomför under 2022-2023 en stor vaccinationskampanj för att få kvinnor mellan 23-28 att vaccinera sig mot HPV – ett virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Region Jämtland Härjedalen var en av de första regionerna som påbörjade vaccinering och behövde således nå ut till målgruppen med budskapet om att vaccinera sig enkelt, säkert och kostnadsfritt.

Vi valde ett ungdomligt uttryck för kampanjen, med inspiration från festival-affischer med närvaro i relevanta sociala kanaler. Syftet var dels att informera om den pågående HPV-vaccinationen och fördelarna med att vaccinera sig, men framför allt och att driva trafik till sajten där man kan boka sin vaccinationstid.

Bara en knapp månad in i kampanjperioden hade nästan 600 vaccinationer genomförts, vilket motsvarar cirka 15% av den totala befolkningen i målgruppen. Kampanjen är planerad att pågå under totalt fem månaders tid.

Resultat

600 st

Så många hade vaccinerat sig knappt en månad efter kampanjstart

15 %

600 st motsvarar 15 procent av målgruppen

Vilken dag är din bussdag?

En av effekterna av coronapandemin var att många resenärer i regionen bytte bussen mot bilen, och det beteendet har till stor del hängt kvar även efter att pandemin klingat av.

För att få tillbaka busspendlingen till pre-pandemiska nivåer togs konceptet ”Vilken dag är din bussdag?” fram. Ett koncept som sätter resenärens valfrihet i centrum och uppmuntrar alla till att hitta sin bussdag, en eller flera dagar i veckan. Kampanjen spreds brett i TV, OOH och i sociala medier och lyfter fram några av alla de vardagliga situationer där bussen är överlägset bilen som transportmedel.

Vill du veta mer?

Kontakta Alex Råberg, kundansvarig för Region Jämtland Härjedalen.

maila Alex