En ny resa

När Make Your Mark inledde samarbetet med Volvo Car Sverige kom de från en era som hade förflyttat dem från trygg och trevlig familjebil till skandinavisk premiumprodukt. Innehållet handlade mycket om bilarna och Volvo-arvet vilket uppskattades av kärnmålgruppen äldre män utanför storstäderna. Nu går Volvo Car Sverige in i en era av elektrifiering vilket medför en stor målgruppsförflyttning. Samtidigt måste kärnmålgruppen bjudas med på resan. Då satsningen på elbilar innebär att man inte kommer lansera lika många nya bilar de kommande åren vill man hitta en ny form av redaktionell kommunikation med sina kunder som kan fylla tomrummet mellan de stora kampanjerna.

Kund

Volvo Car Sverige

Omfattning

Kundmagasin
Sajt
Sociala medier

Berättelsen är det centrala

I magasinet Edit ville vi ta med Volvo Car Sverige in i det nya ”premium” – det transparenta, värderingsinriktade och progressiva 20-talet. En förflyttning som kommer attrahera en ny målgrupp som Volvo Car Sverige vill nå, men samtidigt få med de traditionella Volvokunderna.

Lösningen blev att tänka story före tidning, kanalval och målgrupp före sidplacering. Genom att ständigt hålla de olika målgrupperna i fokus kunde vi hitta synergier och producera flera olika redaktionella produkter utifrån en och samma grundstory.

Resultat

40 %

sökte efter mer information om Volvos bilmodeller efter att ha läst Edit.

29 %

har besökt sajten efter att ha läst magasinet.

16 %

uppger att magasinet fick dem att ta del av fler annonser från Volvo Car Sverige.

4 %

säger att Edit har bidragit till att de har testkört en Volvo.

10 %

säger att Edit har bidragit till att de har köpt en Volvo.

Vill du veta mer?

Kontakta Ulrika Alforsen, Account Director och kundansvarig för Volvo Car Sverige.

maila Ulrika