South by Southwest i Texas är tveklöst det mest intressanta forumet för omvärldsanalys just nu. Anders Rask från byrånätverket Ahead, tillika styrelseordförande för Make Your Mark, kom direkt från Austin till vårt frukostseminarium och lyfte de viktigaste framtidsspaningarna från den hypade festivalen.

Festivalen sägs vara världens mest spännande branschevent för folk inom kultur, design, media och tech – men vilka trender talades det mest om som kommer påverka oss under lång tid framöver? Baserat på tre stora trendrapporter som presenterades under olika seminarium på SXSW berättade Anders Rask om vad han tog med sig.

Utomhusscenen mitt i Austin där många konserter under SXSW ägde rum.

Här är 4 övergripande trender du bör ha koll på:

1. Artificiell intelligens – den nya revolutionen
Försäljningen av nya smartphones har redan stannat av och i dag finns det istället cirka 1000 olika typer av wareables, det vill säga smarta hjälmar, glasögon, bälten, hörlurar, ringar, kläder. Även tattoables, thinkables och in-body chip vilka mer och mer kommer styras via röst och rörelse. I dag är de beroende av en smartphone eller dator för att samla data, men det kommer att ändras.

Tycker du att det är svårt att komma ihåg dina lösenord på hundra olika ställen? I framtiden kommer de inte behövas! Biometric scanning, det vill säga faceprints, voiceprints, emotional recognition och till och med bone recognition kommer bara bli säkrare. Nackdelen: Din personliga data är inte längre privat. Vare sig du vill det eller ej samlas din personliga data in varje dag, och mer kommer det bli. Det finns nio stora tech-företag i världen – sex amerikanska och tre kinesiska – som kommer dominera framtiden för artificiell intelligens.

The G-mafia (USA)
Google, Microsoft, Amazon, Facebook, IBM, Apple
BAT (Kina)
Baidu Alibaba, Tencent

AI jämförs med den Industriella revolutionen som gav oss elektricitet överallt – men nu är det vår personliga data som skapar strömmen.

Hitchiker goes through regestration.

2. Empati som strategisk affärsmodell

HBO har tillsammans med Röda Korset skapat kampanjen Bleed for the throne, där besökarna uppmanades att lämna blod. Alla som gjorde det fick därmed vara med och tävla om att få uppleva inspelningen av de sista avsnitten av Game of Thrones. Kampanjen blev en global succé.

Ett annat exempel hämtades från Storbritannien, där matvarobutiken Tesco skapade en speciell kassa för de kunder som tar extra lång tid på sig att lägga upp varor på bandet och betala, i samarbete med en förening för demenssjuka. För att underlätta för konsumenter – inte minst synskadade – att särskilja schampo från balsam, skapade Herbal Essences ett mönster som liknade punktskrift på sina flaskor. På samma tema öppnade Starbucks en butik där alla i personalen kan teckenspråk.

Den här typen av empatiska affärsmodeller och initiativ kommer vi se ännu mer hos företag i kampen för att sticka ut från mängden.

3. Feminism – never goes out of style

Tycker du att feminismen, metoo-rörelsen och snacket om jämställdhet har tagit stor plats de senaste åren? Det kommer bara bli starkare. Hela festivalen genomsyrades av en genuin diskussion om jämställdhet och på scenerna var män och kvinnor lika representerade. Jämställdhet och feminism förblir alltså aktuella ämnen i samhällsdebatten – liksom i kommunikation – i flera år framöver.

Festivaldeltagare på Chunghas konsert under SXSW. Foto: Dave Pedley/Getty Images

4. Vikten av att bygga förtroende

Vi konsumenter letar mer och mer efter det som är äkta. I bristen på tillit tenderar vi att blicka bakåt på varumärken med lång historia, till exempel är vi många som går tillbaka till analogt lyssnande på musik, klassiska spel eller leksaker, enkla retrotelefoner eller maskiner med så få funktioner som möjligt. Här finns goda möjligheter för nya entreprenörer att samarbeta med etablerade varumärken genom att ta vara på konsumenternas varma känslor för nostalgi.

I och med att vi i dag har nästintill obegränsade valmöjligheter när det kommer till information och produkter blir det mänskliga urvalet en usp. Det vill säga att om du som producent kan underlätta för konsumenten genom att ge dem färre, men mer genomtänkta och skräddarsydda alternativ, kan det skapa ett efterlängtat värde i kontrast till det algoritmstyrda urvalet vi blivit alltmer vana vid.

De 3 trendrapporterna som presenterades under SXSW:
Future today Institute 2019
Non Obvious Trends av Rohit Bhargava
Trust in 2019 av Neil Paricha (se klipp nedan)