Vi på Make Your Mark släpper nu en ny trendrapport för tredje året i rad. Detta år har vi valt att kalla den för ”I samhällets tjänst”. Varför? Det kommer du förstå när du har läst den.

Så här presenterar vår vd, Jonas Terning, trendrapporten.

Så nu står vi här. Med ett samhälle som försöker laga sig självt efter vår moderna tids mörkaste år. Död, oro, ångest, distans till dem man håller närmast, misstro mot myndigheter och ministrar, konkurser och klyftor som växer när digitaliseringsvinnarna jobbar hemifrån på rotavdragstrallen medan de fysiska arbetarna fortsätter trängas i kollektivtrafiken. Vår samhällsväv har inte slitits isär – det är en retorik jag lämnar åt populisterna – men den har i alla fall börjat spricka.

Men det är som bekant i sprickorna ljuset kommer in. Och det är i de där sprickorna vi har letat under arbetet med den här trendrapporten. I väntan på ljuset har vi diskuterat, frågat, funderat. Vridit och vänt i ett försök att förstå. Vad gör vi nu? Vad går vi tillbaka till? Privata företag, fackförbund rotade i folkmyllan, engagemangsdrivna medlemsorganisationer. Alla var vana att prata om en sak pre-pandemin. Men vad ska vi prata om nu? Hur ska vi säga det? Och vad säger det vi säger om oss?

Vi på Make Your Mark har klarat oss bra genom det här året, tack och lov. Men vi lever inte i en tid, vi verkar inte i en bransch, där man kan vila på lagrarna. Tvärtom. Vi måste hela tiden utmana oss själva. Vår vision är att vidga människors vyer. Vår mission är att tillsammans utmana idéer och skapa levande innehåll som berör och förändrar. Och det här? Trendrapporten 2022/2023 och en djupdykning ned i kommunikationens pandemi-sprickor, på jakt efter ljuset? Det är ett av våra verktyg för att nå dit. Hur gör ni?

– Jonas Terning, vd Make Your Mark

Ladda ner trendrapport för 2022-2023

Ange informationen och tryck på Skicka. Sedan kommer du kunna ladda ner rapporten här på sidan.