Humorserien Leif & Billy har i dag en miljonpublik på SVT. Men när den skapades för sex år sedan var det som en billig content-satsning med ett helt annat syfte.

Make Your Marks videoproducent, Malin Hortell, var med och skapade serien Leif & Billy 2016. Då arbetade hon på produktionsbolaget Mag5. Det globala moderbolaget Endemol Shine ville att alla deras digitala småbolag skulle äga en IP-adress, och det skulle uppnås genom att starta en Youtube-kanal.

En minimal budget

– Jag skickades till Amsterdam på nån påkostad konferens där länderna som hade satsat på Fashion visade upp sina kanaler. Efter en stund gick det upp för mig att Tyskland och Spanien hade budgetar i 10-miljonersklassen. Jag hade fått några hundratusen i budget. Lite slokande återvände vi hem och insåg att det bästa är att vi gräver där vi står. Något om fattiga typer som inte kräver flådiga locations. Ett anti-Solsidan alltså.

Omedelbar succé

Leif & Billy blev en raket, mycket tack vare en väl genomförd lanseringsstrategi. De byggde upp en hype kring serien med korta klipp i sociala medier. Skådespelaren Klas Erikssons nätverk i sociala medier hjälpte till att ge dem fart från första stund. Det tog inte lång tid innan de hade många miljoner visningar på Youtube. Däremot var det svårt att få någon ekonomi i det.

– Den första utbetalningen vi fick för annonsintäkter på Youtube låg på 22 000 kronor, och då hade vi många miljoner visningar, säger Malin Hortell.

Några år senare sålde MAG5 serien till SVT där de snittar strax under en miljon tittare per avsnitt. TV4 ville senare också ha en bit av Leif & Billy-kakan så lät skådespelarna Klas Eriksson och Alfred Svensson spela ett par andra bröder i miniserien Brorsor 4Ever. Utifrån det sponsrade Dumle några specialavsnitt där de stod som avsändare.

Leif & Billy-modellen

Kort sagt är Leif & Billy en tämligen unik content-succé – numera välkänd underhållning i tv. Här är Malin Hortells tips på hur du bör tänka kring en ambitiös satsning på Youtube.

  1. Hitta talangen. Utan rätt talang kan du aldrig skapa tillräckligt bra innehåll. Klas och Alfred är Leif & Billy.
  2. Känn din målgrupp. Norrland hade inte haft en egen serie sedan Pistvakt och Klas hade en stor publik där via sina sociala medier. Det var en stor fördel för oss.
  3. Bli vän med dina tittare. Personlig kommunikation i kommentarsfält skapade en stark vi-känsla. Tittarna fick vara med och påverka innehållet och ge oss direkt feedback. Ovärderligt.
  4. Arbeta långsiktigt. Vi hade stor framgång med att bearbeta marknaden innan lansering, med kanalanpassade uttag.
  5. Gräv där du står. Gör det du kan bäst – i vårt fall var det humor.
  6. Döp ditt material smart. Våra rubriker var lite oklara inledningsvis. När vi döpte dem till enkla sökord insåg vi att fler hittade till dem – både medvetet och av misstag.

Läs också:

Så skapar du en succépodd